Kleine update! - Reisverslag uit Lomé, Togo van juliaregoort - WaarBenJij.nu Kleine update! - Reisverslag uit Lomé, Togo van juliaregoort - WaarBenJij.nu

Kleine update!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

01 April 2007 | Togo, Lomé

Hallo allemaal !

Jeetje,wat vliegt de tijd hier !
Het weekend naar de dorpen is nog maar twee weken geleden maar ik heb alweer heel veel meegemaakt !
Maandag 19 maart ben ik samen met Mark op radio Metropolys te horen geweest om daar (in het engels want er werd uitgezonden in Ghana, Togo en Benin) over analfabetisme te praten. Erg leuk om dat een keer mee te maken! De presentator van de show, Guy Yovo, was een beetje een mannetje en het niveau van het gesprek was daardoor niet heel erg hoog maar toch leuk, en er zijn ook dingen gezegd die van belang zijn ! Na de uitzending vroeg Guy of ik de week erna nog een keer wilde komen om te praten over waterproblemen. Heb ik natuurlijk ook gedaan met het bezoek aan de dorpen nog vers in het geheugen !

Woensdag was het Journee de l’Eau, oftewel wereldwaterdag. Iets van gemerkt in NL ? Hier heeft JVE een Caravane gehouden ! Met een camion met een fanfare erop, een camion met JVE-ers erop, een aantal auto’s, 15 zemidjans en een politiebusje met sirene voorop hebben we door de stad gereden om de mensen erop te attenderen dat het waterdag was. We hebben water uitgedeeld op een school (kinderen die vragen goed hadden kregen een fles water), in een ziekenhuis op de kraamafdeling en we eindigden in Hotel 2 Fevrier waar de officiele conferentie gehouden werd.

Vorige week een begin gemaakt met mijn nieuwe project : het opstarten van een nieuwe Génération Solaire ! Dit is een internationale campagne van Greenpeace. In Togo zullen we een nieuwe groep studenten bij elkaar brengen die hier activiteiten in het kader van sensibilisering over hernieuwbare energie, effecten van klimaatsverandering en wat de mensen hier kunnen en moeten doen om de uitstoot die door Amerika en Europa wordt geproduceerd enigszins te kunnen bestrijden. Met Dodzi op de campus geweest en geflyerd, posters opgehangen en een paar dagen erna een praatje gehouden buiten en bij een college. De hoeveelheid studenten die nu meer informatie willen is echt niet te vergelijken met NL ! Studenten hier zijn heel gretig in het verkrijgen van informatie en ervaringen.
Afgelopen donderdag en vrijdag was er een foire, een soort beurs voor studenten ivm het verminderen van werkloosheid in Togo, georganiseerd door AIESEC. Zoals ik inmiddels gewend ben, werd ook dit weer op het allerlaatste moment aangekondigd. Maar het was wel een succes voor JVE. Heel veel mensen geinteresseerd in onze bezigheden en veel studenten voor info over GS.

Vorig weekend naar de markt in Adidogomé geweest om fruit te kopen. Was weer een belevenis ! Zoveel kleuren, geuren, mensen, koopwaar… Eieren bijvoorbeeld koop je bij een vrouw die op een krukje zit met allemaal kippen en hanen die met de poten aan elkaar gebonden liggen, waarnaast een mandje met eieren en een klein wasmandje waarin kittens bleken te zitten. Dierenwinkel en zuivelhandel ineen!
Verder zondag nog een keer naar het strand geweest om te ontspannen. Was ook weer erg fijn! De golven waren te hoog, maar er is een stukje strand waar een stuk oude weg voor ligt in de zee(vanwege erosie) maar waar je dus wel kunt zwemmen. Er staat daar een enorme stroming, het leek wel een rivier ! Maar met behulp van verschillende togolezen, waaronder een heel aardig meisje, hebben Annemiek en ik ons in het water gewaagd.

Afgelopen vrijdag heb ik een lijst gemaakt met spullen die ik wil kopen voor Tetou, het Plankindje. Gisteren met Elom naar de Grand Marché geweest om onder andere rijst, olie, tomatenpuree, bouillonblokjes, een pan, een lamp, schoolspullen en een voetbal te kopen. De taxi terug naar huis duurde even iets langer, want omdat de taxi aan de linkerkant van de weg stopte omdat er aan de rechterkant geen plek was en wij wilden instappen, stapte er ook een politieagent in die ons dwong meteen te vertrekken en een rondje te rijden en daar te parkeren. Tijdens dat rondje kwamen er hevige protesten van de chauffeur en Elom en de andere passagiers. Toen de taxi weer stopte zag Elom een andere agent die bij de Caravan het busje had gereden, waarop alles zó geregeld was..! Heerlijk, die ‘systemen’ hier !

Vandaag had ik de kippen en de hanen maar eens water gegeven want die zitten al 2 dagen in een kooi en met 1 poot aangebonden aan de palmboomstam. Voor 1 haan bleek dit de laatste keer te zijn want rond 12 uur werd hij ondersteboven aan zijn poten bungelend meegenomen waarna ik een bebloed mes en een levenloos lichaampje zag… Ach ja, het is nu een maal Palmzondag !

Ik hoop dat alles goed gaat in Nl, ik geniet hier in ieder geval nog steeds met volle teugen en o ja, ik heb nu een fiets ! Doucement, yovo !! Word ter vaak geroepen !
Terwijl ik dit typ trekt er een enorme wind aan, is het in 1 keer donker en zal de hemel zo openbreken !

Dikke kus en veel liefs, Juul

  • 01 April 2007 - 17:15

    Marieke:

    He meis,

    wat maak je veel mee!! Super! Je hebt helemaal niet veel nodig om te genieten, toch?

    N joy! en puzzel je nog mee voor de lustrumreisprijs??

    Lfs Marieke

  • 01 April 2007 - 18:16

    Jetske:

    Kleine update?!
    Bijzondere dingen daar allemaal meis!
    xx

  • 01 April 2007 - 19:09

    Sol:

    Hey Jules,
    mooi verhaal, geestig dat je op de radio kwam, geweldig! En bij ons is wereldwaterdag zeker niet ongemerkt voorbij gegaan, wim lex was op het nieuws... altijd leuk! Geen fanfare parades helaas!
    Nou, geniet van je tijd en succes met de projecten. Leuk dat het goed loopt!
    Liefs Sol

  • 01 April 2007 - 20:07

    Sarai:

    juul nieuwe job als dj als je terug bent ??? zag er stoer uit !!!!
    heel veel plezier !!!!

  • 01 April 2007 - 20:58

    Drie:

    cool juul, op de radio. Toe maar!

  • 02 April 2007 - 15:01

    Kirsten:

    Wow Juul, wat een verhalen! Grappig ook dat je op de radio geweest bent! Succes met de Generation Solaire. Het gaat je vast lukken! Kus,
    Kirsten

  • 03 April 2007 - 07:41

    Meta:

    Hoi Julia, Wat een interessante ervaringen heb jij daar, geweldig! Ik volg met belangstelling je verhalen en je foto's.
    Ik sprak zojuist Martine en je krijgt de hartelijke groeten van haar.Ze is net weer aan een nieuw co-schap begonnen. Maar ze had je kortgeleden weer gemaild zei ze, dus je zult wel helemaal op de hoogte zijn.
    Joyce zit, net als jij, ook ver weg, in Australië, en maakt daar ook allerlei fantastische dingen mee.
    Eind van de week komen je ouders en Bastiaan hè? Gezellig! en ook leuk zo net met de Pasen.
    Geniet nog even van alle bijzonderheden daar, liefs, Meta

  • 05 April 2007 - 21:22

    Jet:

    Gaat goed met die carriere daar! Op welke frequentie ben je hier te ontvangen?? En wat goed dat je je ook nog om pasen bekommert! Leuk om te lezen allemaal! Liefs Jet

  • 06 April 2007 - 17:35

    Annette&b&t&d&j:

    Lieve Julia,
    Zijn ze al gearriveerd??
    Ik heb T&M&B. niet meer gesproken vlak voor hun vertrek..dus...bij deze..welkom via dit bericht en geniet met volle teugen van elkaar en alles wat daar te beleven valt.
    Liefs,
    De Paashazen uit Apeldoorn.

  • 16 April 2007 - 16:18

    Maman:

    Omdat ik weet dat jij het leuk vind om vanuit het verre Nederland berichtjes te krijgen nog gauw eentje van mij!Wat hadden we een goede tijd met elkaar!Ik hoop dat je gauw je eigen draad weer oppakt en je weer helemaal kunt wijden aan je werk.Groet iedereen,die we ontmoet hebben van mij.'s Nachts vliegen is niet leuk,maar Air France is werkelijk een fantastische maatschappij met alle service die je nodig hebt. Ik hoop dat het babytje 's nachts niet te veel huilt.Wel een droppie .Dag lieverd tot het volgende contact.Kus ,kus ,maman.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2007

ETA

23 April 2007

Er zijn weer foto's!

16 April 2007

PLAN Togo en het bezoek van mijn eigen familie

01 April 2007

Kleine update!

27 Maart 2007

Afrikaanse dorpen en het waterprobleem

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 15666

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: