Eerste indrukken! - Reisverslag uit Lomé, Togo van juliaregoort - WaarBenJij.nu Eerste indrukken! - Reisverslag uit Lomé, Togo van juliaregoort - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

22 Februari 2007 | Togo, Lomé

Lieve mensen,

Na een kleine week hier in Lomé te zijn geweest, is het toch hoog tijd voor een update over mijn belevenissen hier! (dit werd mij door meerdere mensen al subtiel duidelijk gemaakt..!)

Mijn reis is goed verlopen, had wat vertraging op Paris Charles de Gaulle, maar kwam rond 22 uur aan op het vliegveld van Lomé. Zo goed als de bewaking is op Schiphol, zo vrij is alles daar. Direct al een stroomstoring gehad toen ik in de rij stond voor de paspoortcontrole, maar dat was maar heel kort. Heb er imiddels een opzitten van drie uur, en ook dat is volgens mij niet heel lang.
Ik werd opgewacht door een welkomstcomitee van ongeveer 15 mensen. Met hun, waaronder en Nederlands en Canadees meisje, wat gedronken in de donkere Afrikaanse nacht.
Bij mijn gastfamilie aangekomen ( door taxi gebracht) moest ik toch even slikken! Waar we door straatjes reden zonder bestrating leek me dat het armere deel van de stad, maar al gauw kwam ik erachter dat dat dus niet zo is! Verder hebben ze dus geen stromend water, dus er staan een aantal grote tonnen waar je met bakjes het water uitschept (en over jezelf heengooit of in een emmer doet om de wc door te spoelen!).
Ik slaap nu nog met twee dochters in een kamertje dat maximaal de helft van mijn kamer is. Gelukkig staat er een grote ventilator..!

Even over het straatbeeld:
er zijn een paar geasfalteerde straten, de rest van de weggetjes zijn zandweggetjes, en ja, het is dus erg stoffig overal! Verder zie je veel mensen lopen met hun handelswaar (vrouwen dragen het op hun hoofd), veel stalletjes waar van alles te koop is of gebeurt, openbare water-haal-plaatsen (een grote kraan op ongeveer 2,5 m hoogte waar de vrouwen hun grote tonnen die op hun hoofd staan, laten vollopen tegen betaling, waarna ze alleen nog maar hoeven weg te lopen met die 20liter water!), heel veel motorfietsen (die ook als taxi fungeren vaak), schoolkindjes, veel hagedissen, echte scharrelkippen en soms een hond of kat.

Over het werk hier:
Ik heb de eerste paar dagen goed benut om, naast het acclimatiseren, te lezen over de projecten waar ik mee aan de slag ga. Grofweg ga ik me bezighouden met een zogenaamde multistakeholder dialogue on Dams, wat inhoudt dat er binnenkort een grote discussie zal plaatsvinden tussen de overheid, geldschieters en de dam-affected-communities, om te praten over te problemen en voordelen die een nieuwe dam met zich mee gaat brengen en de oplossingen en/of vergoedingen die daarbij komen kijken.
Een ander project heeft betrekking op het project SOLAR GENERATION(.org) waarbij op de Campus een evenement zal worden georganiseerd, ook door mij, om studenten bewust te maken van de gevolgen van Climate Change.

Dit is in het kort hoe mijn leven hier verloopt, vanavond ga ik samen met Annemiek eten en lekker nederlands kletsen! O ja, alhoewel me dat wel verteld is, spreken de mensen van de Jeunes Volontaires pour l'Environnement nauwelijks of slecht engels ( wat wil je, alles is in het frans op bijvoorbeeld tv, en tv-kijken doen ze hier graag!!), dus ik ben mijn middelbare school frans stevig aan het actualiseren!

Hoop dat alles goed gaat in Nederland!

Heel veel liefs,
Julia

  • 22 Februari 2007 - 16:12

    Marieke:

    Hee Juul! Ben blij dat je goed bent aangekomen. Leuk om je (nu al) avonturen te lezen!Wij (=huisgenootjes)hebben al een heuse Julia-in-Togo fanclub opgericht ;) Geniet ervan!
    Liefs
    Marieke

  • 22 Februari 2007 - 19:55

    László:

    Hoi Juul, ik sluit me bij Marieke aan :)
    Ergens is het wel goed dat men Frans spreekt en geen Engels, zo steek je nog wat op!

  • 22 Februari 2007 - 22:15

    Annette En Hans:

    lieve juul,wat een belevenissen allemaal; je wordt echt in het diepe gegooid en moet het zelf doen.
    goed van je hoor! hoop dat je een betere=ruimere=rustiger kamer kan vinden waar je even tot jezelf kunt komen en lekker kunt slapen, want van die hitte wordt je doodop; als toerist is dat al vervelend, maar helemaal als je moet werken en wat presteren.

    Wij wensen je heel veel goeds toe, wees voorzichtig met wat je eet en drinkt.
    (het niet kunnen wassen uit de kraan maar met een bakje doen ze in Indonesie ook en heet daar mandien; heb ik ook daar gedaan).
    Dikke omhelzing en liefs,
    Annette en Hans (PS heb je mijn SMSje nog ontvangen of werkt dat niet??)

  • 23 Februari 2007 - 09:26

    Constance:

    Hee Julia,

    Wow hee wat een avontuur! Fijn om te horen hoe het nu met je gaat!
    Goed dat daar alles in het Frans is; dat is nooit weg he met ons Europees recht!;)

    Geniet ervan, heel veel succes en houd ons op de hoogte he!

    x

  • 23 Februari 2007 - 11:12

    Beatrijs:

    He Juul, wat een spannende verhalen! Leuk om te lezen! Hou je taai Jules en veel succes met de projecten, klinkt tof! X

  • 23 Februari 2007 - 13:54

    Mama:

    lieve Juultje Naast alle gewone mailtjes vind ik het ook spannend om op deze manier contact met je te leggen.Vavavond bij Agnes en Jan eten waar we waarschijnlijk veel over Togo en jou natuurlijk zullen praten en hun foto,s van hun tijd daar zullen bekijken.Hoe was het bezoek aan het schooltje? Heb je alle ballonnen en pennen al uitgedeeld?Dikke omhelzing
    veel succes en plezier!!

  • 23 Februari 2007 - 16:09

    Suus:

    Klinkt allemaal heel avontuurlijk.
    Veel plezier nog en de groetjes van ons allemaal!

  • 24 Februari 2007 - 10:29

    Eva:

    Hey meissie, wow.... wat een ervaringen allemaal zeg. Een reis die een mens niet onbewogen kan laten. Geniet ervan. Ik denk aan je! Knuffel, eef

  • 24 Februari 2007 - 15:31

    Els Poel:

    Dag Julia, wat geweldig, zoals je nu ook het echte Afrika beleeft waar ik zelf zo verslingerd aan ben! Ik ben heel benieuwd naar je verhalen over een eventuele dam. Dag! Gr Els

  • 24 Februari 2007 - 16:38

    Niels:

    Hey Juul

    Leuk om je zojuist even gesproken te hebben op MSN. Heb je geloof ik al 1,5 jaar niet meer gezien. Toch leuk om te lezen waar je uithangt en wat je allemaal bezig houdt...

    Succes met alles!!

    Gr Niels

  • 26 Februari 2007 - 18:52

    Sarai:

    Juul have fun !! Kijk ook een beetje om je heen en geniet en niet alleen maar werken !! xxx

  • 27 Februari 2007 - 11:22

    Barbara:

    Hoi lieve Juul!

    Wat leuk om op deze manier wat over het leven daar in Togo te horen. Klinkt als een boel aanpassen, maar lijkt me een bijzondere ervaring je zo staande te moeten houden. En het leven in onze westerse cultuur een beetje te moeten relativeren.
    Nou meis, ik vind het super spannend wat je allemaal doet dus hou ons op de hoogte, veel succes, geniet ervan, en een hele dikke digitale knuffel vanuit Haarlem!

    X Bar.

  • 27 Februari 2007 - 20:16

    Boukje En Ruth:

    Hoe is het net je ochtendrituelen? Toch geen last van een ochtendhumeurtje :)
    Krijgen we nog mooie foto's te zien? Spanje is een goed plan! Liefs Ruth en Boukje

  • 01 Maart 2007 - 19:15

    Debbie:

    hey, even een update vanuit de JB: niets veranderd!
    Goed om te horen dat je een plekje hebt en aan de slag kunt. Ben benieuwd wat je allemaal nog gaat beleven. Geniet er van en van het besef dat je gewoon echt in afrika zit!!
    kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Togo, Lomé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2007

ETA

23 April 2007

Er zijn weer foto's!

16 April 2007

PLAN Togo en het bezoek van mijn eigen familie

01 April 2007

Kleine update!

27 Maart 2007

Afrikaanse dorpen en het waterprobleem

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 15665

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: